Graz

aupairs
Nästa stopp på resen var Graz i Österrike, av den enkla anledning att min kompis Hanni bor där. Det blev ingen bild tagna på oss nu, men såhär gulliga var vi för 8 år sedan, när vi härjade runt i London tillsammans med Julie (som jag besökte på tågluffen 2016).
Jag kom fram på kvällen och Hanni och hennes pojkvän tog med mig på middag på en vingård, med fantastisk utsikt.
-DSC_0167-DSC_0178
Dagen efter åkte jag in till stan, och promenerade runt bland vackra gamla byggnader och ny arkitektur i form av konstgjorda öar och konstmuseum med smeknamn som ”Friendly alien”.
-DSC_0182-DSC_0199-DSC_0200
Så tog jag spårvagnen ut till Schloss Eggenberg, och promenerade runt i slottet och i trädgården, och tittade på påfåglar.
-DSC_0209-DSC_0211
Åkte tillbaka in till stan och gick på marknad och letade sen rätt på en takterass där jag drack öl och åt spätzle, som sig bör när man är i Österrike.
graz2
På eftermiddagen kom regnet, men det gjorde mig inte så mycket, för då gick jag på utställning i tidigare nämnda alien. Där strosade jag omkring tills Hanni slutat jobbet och vi åt middag ihop.
collage3
Dagen efter packade jag ännu en gång ihop min ryggsäck, fick skjuts till stationen där jag åt frukost, innan jag och Norrtullsligan tog tåget till Slovenien.