Livets tågupplevelse

fullsizeoutput_f25
Något av det första jag gjorde när jag bestämt mig för att åka till Kanada, var att googla ”Best trainrides in Canada”. Ni som har hängt med på bloggen ett tag känner till min förkärlek till att åka tåg.
fullsizeoutput_f26
En av de rekommenderade rutterna var från Jasper, genom The Rocky Mountains till Vancouver. Vilket var perfekt, eftersom det var precis dit jag skulle.

fullsizeoutput_f2c
Jag började leta tågbiljetter, och av en slump hittade jag en superdeal på deras business class, som var billigare än standardbiljetterna. Så bestämde mig för att detta var tillfället jag unnade mig lite extra under resan.

fullsizeoutput_e6d
Hade läst innan om deras panoramavagnar, och tror aldrig jag har varit så taggad på en 24h tågresa (Hade också hört att kanadensiska tåg är väldigt långsamma, och enligt googlemaps skulle samma sträcka bara ta 8h att köra med bil. Och när jag väl satt på tåget förstod jag varför. För långsamt gick det).
fullsizeoutput_f28
Vi hade en konduktör som berättade om områdena vi åkte igenom och olika sevärdheter vi åkte förbi. Här berättade hon tex att berget vi kan se är Mt Robson, som är det högsta berget i The Rocky Mountains, på 3 954 meter, och en del av UNESCOs världsarv. Och att vi hade en väldig tur som såg toppen, för det kan man bara göra ca 12 dagar om året.

Efter ett par timmar fick vi gå till restaurangvagnen och äta brunch. Eftersom jag reste själv, så fick jag sitta med folk jag inte kände. Jag drog helt klart ner medelålder på det här tåget, men jag blev kompis med väldigt många gulliga kanadensiska pensionärer. Alla hade de historier om första gången de åkte det här tåget, eller när de åkte tåget på sin 50-åriga bröllopsresa, eller när de hälsade på sin syster i Toronto och åkte det här tåget i fyra dygn.
fullsizeoutput_f29fullsizeoutput_f2afullsizeoutput_f2b
Efter att ha bokat sittning för middagen (och rett ut missförstånden om vilken tid middagen faktiskt var, då vi åkte igenom flera tidszoner), gick jag tillbaka till panoramavagnen, och bara njöt av utsikten.
fullsizeoutput_f2d
Vid ett tillfälle ropade personalen ”Bear on the left”. Men jag missade den, till min stora besvikelse. Tänkte att det hade varit det perfekta tillfället att se en björn, på tryggt avstånd i en tågvagn.
fullsizeoutput_f2e
På eftermiddagen fick vi även tillgång till en annan tågvagn, där man kunde gå en trappa upp, och satt som uppepå tåget.
fullsizeoutput_e66fullsizeoutput_f2ffullsizeoutput_f30
I Kamloops tog vi paus, och vi fick gå ut och ta lite frisk luft. Min plan var först att dela upp tågresan i två, och sova här en natt. Men det visade sig att tåget bara gick en gång i veckan, så övergav den planen.
fullsizeoutput_f31
Efter trerätters middag, var det vinprovning. Vi fick prova olika lokala vinsorter medan vi såg solen gå ner utanför.
fullsizeoutput_f32
Sen var det dags att gå och lägga sig, i sängen som personalen bäddat medan vi åt middag. Med choklad på kudden, gott om utrymme och tunga gardiner att dra för, så man fick en egen liten koja, så var det helt klart en annan upplevelse än SJ’s nattåg.
fullsizeoutput_f35
Vid åtta på morgonen rullade vi in på stationen i Vancouver. Jag åt frukost på tåget, sa hejdå till mina nya pensionärsvänner och kände mig mer än nöjd med min första tågupplevelse i Kanada.

En reaktion på ”Livets tågupplevelse

1. Åh, det här är ju helt fantastiskt! Jag gillar att de tagit tågåkandet till en ny nivå och gjort en upplevelse av det. Här vill man ju åka ett helt dygn med tåg liksom. Blev inspirerad av detta, tack! 🙂